emmalovesjonatan

Alla inlägg den 3 februari 2012

Av emma olofsson - 3 februari 2012 21:43


Jag är så duktig! Tänk om alla kunde ha en sån som mig hemma! Håller på att städa, vi har möblerat om i vardagsrummet för 3:e gången på typ 2 veckor, Jonatan utbrast när vi gjort det;


"Hahaha grannarna måste tycka vi är helt störda som flyttar runt på våra 3 möbler hela tiden" och ja haha det stämmer, vi har bara 3 möbler i vardagsrummet, en soffa, en tvbänk (med tv & sånt på) och en sidobänk eller vad det heter, vil kallar den "farmorbänken". Har ärvt den av henne, tack farmor! Det är en bänk som man kan sitta på och så kan man göra om den till, ähh vet inte vad det heter, skitsamma. Men inte ens den ska få vara kvar i vardagsrummet, den ska in i sovrummet, hhahahaa då har vi alltså 2 möbler i vardagsrummet..

Men vi slängde en hel del när vi flyttade, matta, vardagsrumsbord mm, inte att det var fult eller så himlans gammalt egentligen, men det var inte funktionellt i denna lägenhet med en vild bebis.


Nu kom Jonatan precis hem med Riesen, vi ska titta på film och äta godis och mysa lite grann!


Massa Riesen-pussar!

Av emma olofsson - 3 februari 2012 19:32


Vi håller på med en sak här hemma som jag inte har berättat för er, vi måste göra en sak på Romeo varje dag flera gånger om dagen, för att vi eventuellt ska slippa göra en jobbig grej sen.

Romeo får panik av detta och blir så himla ledsen varenda gång, åhh blir helt knäckt, vill bara lägga mig ner & gråta när jag hör honom. Nu ligger han och sover, hade svårt att lägga ner honom i sängen när han somnade i min famn, ville bara fortsätta krama och lukta på honom. Går in och klappar lite försiktigt på honom hela tiden, älskar verkligen honom mest av allt i hela världen.


Detta var från idag när vi tog en liten kvällstur med pulkan, jag, Romeo och Jonatan skulle gå till affären och handla lite mat, vi tänkte att Romeo skulle tycka det var skoj att ta pulkan till affären.   Vilket han också tyckte men han släpade med ena handen i snön hela tiden och skulle äta massa snö, så han blev kall och lite blöt, så jag och han vände tillbaka hem. Jag tryckte ner honom i vagnen (vi hade med den som backup, skulle gå till en affär lite längre bort) och Romeo ville verkligen bli buren, han skrek "maaaaaaaaaaaaaaaaamma, maaaaamma" hahaahaa alltså jag smälter! Han slutade som tur var skrika efter bara några sekunder, han insåg väl att det var väldigt mysigt i vagnen med den varma åkpåsen och allt.  Jag fattar inte en sak, varför skriker han "mamma" när han är ledsen och "pappa" när han är glad?


Av emma olofsson - 3 februari 2012 15:20


Nu är jag hemma igen, huaa vad kallt det är ute!!! Var en sväng på mitt jobb och hämtade ett paket, sen

tillbaka hem, hittade såklart inte mina bajsvantar så mina händer var typ blå när jag kom in, skönt?

Var även ute en sväng till så Romeo fick åka lite pulka... mer om det strax.

Det jag tänkte skriva om förut är ett väldigt laddat ämne, men jag tycker det är viktigt att man tar upp det då och då, för någon kan man alltid påverka!


Från höger till vänster så får man höra att det är skit i äldrevården, och då menar jag personalen. Äldre människor som blir illa behandlade, som får ligga med någon slags blöja i timmar, nerbajsad. Eller när personalen ska duscha dom här äldre människorna, så gör dom det på ett sånt respektlöst sätt, man får ont i hjärtat av att höra sånt här!

Observera, jag vet att det finns riktiga stjärnor till personal också, det är absolut inte er jag vänder mig till!

Utan till dom som behandlar de äldre på ett respektlöst sätt, behandlar dom som objekt.

Det är viktigt att påminna sig själv om att alla gamlingar har även dom varit unga och full av liv (det kanske dom för den delen fortfarande är, fulla av liv). Även dom har varit bebisar, dom är förmodligen någons mamma och har en gång varit sin mammas och pappas ögonsten, förstår ni? Dom är inga objekt, dom är riktiga människor, titta i deras ögon för guds skull! Ge dom respekt även fast du har ont om tid, dom bad inte dig söka jobbet, du gjorde det själv.

Eller dom som stjäl från de äldre, vad fan alltså, vad är deras problem? Dålig uppväxt? Ja förmodligen hade dom ena riktiga skitföräldrar! Eller ännu värre, dom som våldtar dom äldre, här tänker jag inte formulera mig, skulle såna fall förmodligen kunna bli anmäld.


Lösningen på detta respektlösa beteénde har jag gått och funderat på! Det enda jag kan komma på är att när man söker jobbet/går kursen/utbildningen eller vad det nu kan vara är att man själv får ha en blöja på sig, kissa och gör vad man behöver i blöjan och sen får en arbetskamrat/kurskamrat byta den, då får man känna på hur det är att vara så utelämnad, då kanske man efter det visar lite mer hänsyn till detta samt får en funderare på vad man ska göra samt absolut inte göra när det är dags att pröva detta i verkligheten.

Samma sak med duschningen, då ska man både få pröva på att duscha en arbetskarmrat/kurskamrat samt bli duschad själv, ja det är inga lätta saker att be om, men tror dessvärre att det än nödvändigt i många fall.


Våra mammor, pappor, kusiner, barn, kompisar, ja många kommer hamna på ålderdomshem, påverka det nu så kanske behandligen mot äldre blir bättre när dina barn ligger där? Förhoppningsvis tidigare.


Har ni några åsikter? Spännande att höra!

Av emma olofsson - 3 februari 2012 11:58

Hörs en alla fina! Ska skriva en grej som jag tror chockar många av er, eller ja kanske alla av er?

Presentation


Mitt knasiga, härliga, kärleksfulla liv får ni ta del av!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards